TEMA:
„SEMERINGUL
BANATEAN – TRECUT SI VIITOR”
I. INTRODUCERE:
Audierea publică este o procedură transparentă de colectare opinii prin care
orice grup, organizaţie, instituţie şi persoană fizică interesată îşi poate
aduce contribuţia la definirea şi adoptarea politicilor publice de
interes local şi / sau naţional.
Audierea
publică cu tema "Semeringul banatean – trecut si viitor” a avut loc la
data de 30.09.2013, intre orele 11 – 14,30, în sala de şedinţe a Consilului
Judeţean Caraş-Severin.
Acest eveniment de dezbatere şi consultare publică a fost organizat de Grupul
de Iniţiative “Pro Banatul de Munte”, grup care
reprezintă un parteneriat în favoarea intereselor economice si sociala
pe care le are zona Bantului de munte! Asociatia “Pro Bantul de Munte” are in
componenta organizatii patronale, sindicale, institutii publice, universitati,
ONG-uri, organizatii studentesti, elevi, organizatii culturale, institutii mass
media, etc
Comisia de Iniţiere a audierii publice este fost formată
din:
1. VLADULECU DUMITRU NICOLAE – Reprezentant Asociatia Culturala “Resita Romana”
2. ROMANU GHEORGHE – Reprezentant Primaria ANINA
3. MATEI MIRCIOANE - Reprezentant mass-media
4. FLAVIUS ROTARU – Reprezentant mass-media
5. APOSTOL MARIAN – Confederatia Nationala Sindicala “Cartel ALFA”
1. VLADULECU DUMITRU NICOLAE – Reprezentant Asociatia Culturala “Resita Romana”
2. ROMANU GHEORGHE – Reprezentant Primaria ANINA
3. MATEI MIRCIOANE - Reprezentant mass-media
4. FLAVIUS ROTARU – Reprezentant mass-media
5. APOSTOL MARIAN – Confederatia Nationala Sindicala “Cartel ALFA”
Aceasta
acţiune este cea de-a III-a organizată în cadrul unui ciclu mai larg de
consultări publice a căror principală temă este „Dezvoltarea economica si
sociala a Banatului de Munte”. In cadrul acestor consultări oameni de afaceri,
oameni politici, sindicalişti,
reprezentanţi ai ONG-urilor interesate, profesori, studenti, elevi,
reprezentanti mass media, etc. sunt chemaţi pentru a-şi exprima punctele de
vedere şi a sugera soluţii privind îmbunătaţirea calităţii vieţii în Banatul de
Munte.
De aceasta data,
scopul urmărit al evenimentului a constat în preluarea unor
opinii şi soluţii cu privire la creearea unor premise favorabile
pentru punerea in valoare a
oportunitatilor pe care le are zona
Banat –Oravita, in vederea devoltarii mediului de afaceri, a creşterii gradului
de ocupare în aceasta zona si formularea unor concluzii legate de următoarele
subiecte majore expuse de către Comisia de Iniţiere în cadrul motivaţiei:
1. Este necesara pastrarea in stare de functionare a liniei
ferate Oravita – Anina? De ce?
2. Care sunt beneficiile functionarii acesteea din punct de vedere economic si social?
3. Ce decizii credeti ca sunt necesare in vederea reabilitarei si functionarei acesteea?
4. Cui credeti ca trebuie sa revina sarcina reabilitarii si administrarii?
5. Considerati functionarea caii ferate Oravita – Anina suficient de importanta pentru o mobilizare a intregii structuri sociale din CS in vedera sustinerii acestui deziderat?
2. Care sunt beneficiile functionarii acesteea din punct de vedere economic si social?
3. Ce decizii credeti ca sunt necesare in vederea reabilitarei si functionarei acesteea?
4. Cui credeti ca trebuie sa revina sarcina reabilitarii si administrarii?
5. Considerati functionarea caii ferate Oravita – Anina suficient de importanta pentru o mobilizare a intregii structuri sociale din CS in vedera sustinerii acestui deziderat?
Alături de motivaţie, în scop de informare şi facilitare a procesului de
consultare publică, au mai fost puse la dispoziţia celor interesaţi: procedura
de desfăşurare a audierii publice, îndrumarul de redactare a opiniei/
depoziţiei şi regulamentul de desfăşurare a evenimentului de audiere publică,
formularul de înregistrare, numele membrilor Comisiei de iniţiativă si numele
membrilor Comisiei de experţi.
Conform procedurii audierii publice, toţi cei interesaţi în a-şi exprima
punctele de vedere, au formulat, în scris, o opinie sub forma unei depoziţii.
Din totalul de 70 depozanti care au inaintat depozitiile scrise catre comisia
de initiativa, un numar de 29 depozanti a optat si pentru susţinerea verbala,
în cadrul audierii publice, a acestora.
La audierea publică au participat un numar de 145 persoane. De
asemenea, au participat jurnalişti din
mass media locală, regională şi centrală în calitate de observatori.
În vederea pregătirii audierii publice, membrii Comitetului de iniţiativă au
întreprins următoarele acţiuni:
- lansarea
Motivaţiei şi Chemarea la acţiune;
- expedierea
celor peste 300 de invitaţii prin Chemarea la acţiune către un spectru larg de
părţi interesate;
- publicarea anunţurilor în presa locală, regională şi
centrală.
- transmiterea
comunicatelor de presă şi a invitaţiilor de participare;
-
publicarea pe blogul
evenimentului http://semeringulbanatean.blogspot.ro/ şi pe pagina
de
facebook “lobby pentru banatul de munte;
- redactarea,
tipărirea şi ditribuirea de flayere şi afişe cu prezentarea evenimentului;
- prezentarea, pe larg, a evenimentului în două
emisiuni la postul local de televiziune Banat TV;
-
constituirea
Comisiei de Experţi Independenţi, formată din:
1. POPOVICI GHEORGHE - prof. universitar
3. ISTRATI ADI- inginer constructor cai ferate.
4. IONEL BOTA - istoric
5. ADA D CRUCEANU – critic literar
3. ISTRATI ADI- inginer constructor cai ferate.
4. IONEL BOTA - istoric
5. ADA D CRUCEANU – critic literar
6. ILIE CRISTESCU –
professor universitar.
Rolul Comisiei de experţi a fost de a inventaria toate cele 70
depoziţii scrise, din care 29 au fost susţinute şi verbal, în cadrul audierii
publice, de a sintetiza concluziile la
problema supusa dezbaterii publice, de a identifica soluţiile propuse şi a le
cataloga în funcţie de impactul lor din punct de vedere al contributiei la
dezvoltarea economica si sociala a acestei zone.
Depoziţiile au
reprezentat puncte de vedere provenite de la:
cetăţeni - 30
patronate - 6
sindicate - 6
Consiliul Local ANINA
- 4
Mediul politic - 5
Organizatii culturale - 5
Mediul universitar –
4
Mass media – 6
Elevi – 4
II.
CUPRINSUL RAPORTULUI SINTEZA:
Punctelele de
vedere ce a rezultat din depozitii se refera la faptul ca:
1. Revitalizarea
din punct de vedere economic şi social a Banatului Montan şi mai ales a zonei
Oraviţa – Anina, este o necessitate evidentă pentru administraţiile judeţene şi
locale. Ea depăşeşte însă cu mult interesul local deoarece valorile de
patrimoniu cultural ale zonei privesc direct întreg Banatul şi întreaga ţară.
2. Dezvoltarea
durabilă a localităţilor Anina și Oravita, implicit a unei zone mai
intinse a Banatului Montan, este posibilă prin valorificarea potențialului natural însemnat reprezentat prin suprafețe mari de arii protejate și obiective
turistice unice în țară și în
Europa, unul dintre acestea fiind și calea
ferată Oravița-Anina.
3. Priorităţile
din domeniul istoriei industriale, ale istoriei culturale, ale dezvoltării
societăţii moderne în România constituie pentru Banatul Montan avantaje pe care
alte zone ale ţării nu le au. Dacă la acestea se adaugă varietatea şi
frumuseţea formelor de relief, diversitatea etnică şi etnografică avem un
tablou şi mai complex al atuurilor cu care această zonă se poate salva.
4. Menţinerea în
funcţiune, ba mai mult, reabilitarea căii ferate istorice Oraviţa – Anina este
un obiectiv esenţial pentru dezvoltarea întregii zone a Banatului Montan. Toate
aspectele tehnice legate de această linie nu pot fi tratate decât de
specialişti. Doar în cazul în care CFR nu mai e interesat de linie se pune
problema administrării ei pe plan local!
Argumente
ce pledeaza in favoarea reabilitarii si reintroducerii in circuitul economic a
liniei ferate Anina – Oravita:
a) Aparţine valorilor epocii industriale a Europei secolului
al XIX-lea:
b) Este una din cele patru căi ferate montane din Europa
secolului al XIX-lea, cea mai apropiată, cronologic şi sub aspect tehnic, de
artă inginerească şi arhitectură de Semmeringul austriac (inaugurat în 1854,
41,7 km, declivitate 25 0/00 – patrimoniu UNESCO) şi întruneşte condiţii
similare acestuia în ceea ce priveşte: proiectul de „armonizare” a intervenţiei
umane în peisajul natural iniţial; dificultatea şi calitatea
arhitectural-inginerească a proiectului; tehnologia de construcţie;
inventivitatea tehnologică de fabricaţie a locomotivelor şi vagoanelor pentru
acest tronson de cale ferată;
dificultatea de manevrare a garniturilor de tren; servitutea iniţială
(transport) şi cea dobîndită pe parcurs (cale ferată mixtă, transport marfă şi
transport călători);
(Despre Semmering-ul austriac) „Încă din
vremea construcţiei sale, această primă cale ferată montană din lume a fost
considerată ca o combinaţie armonioasă dintre tehnologie şi natură, precum şi o
capodoperă tehnică a ingineriei de atunci, deoarece această primă cale ferată
normală montană s-a armonizat foarte bine cu peisajul montan înalt. De
asemenea, în timpul construcţiei, s-a călcat pe un teren necunoscut în
numeroase domenii, promovându-se astfel la nivel mondial construcţia de
tuneluri şi trasee ferate montane bogate în poduri. După ea au fost denumite
anumite căi ferate asemănătoare, precum Semmering-ul saxon (calea ferată
Windberg şi cea din Sebniztal, Saxonia, Germania),
Semmering-ul Teplitzer in Boemia, Cehia şi Semmering-ul bănăţean Oraviţa-Anina, România. (dr. Helga Kosta, Austria)
c) A fost
realizată în cadrul programului Curţii de Austria, iniţiat în 1846, de
configurare a reţelei de transport feroviar la graniţa de sud-est a Imperiului
(reţeaua Dunăreană); actuala construcţie a fost precedată de proiectul (şi
construcţia parţială) unui tronson Oraviţa-Steierdorf de cale ferată cu
tracţiune hipo, abandonat odată cu proiectarea tronsonului Oraviţa-Lişava-Anina
cu tracţiune integral mecanică (1854); a fost considerată drept mijlocul cel
mai economic de transport a materiilor prime (cărbune, lemn, fier) de la
punctele de exploatare (zona Anina), la punctul de îmbarcare (Baziaş) şi
transport fluvial spre Viena;
d) Este prima cale ferată montană cu ecartament normal din sud-estul Europei şi poate face obiectul unei viitoare clasării în patrimoniul UNESCO (proiect iniţiat şi susţinut de Direcţia de Cultură Caraş-Severin)
d. 1. Sub aspect juridic,
din perspectiva patrimoniului industrial, la acest moment calea ferata
Anina-Oravita;
- este „cap de serie” pentru
construcţii similare din acelaşi teritoriu (respectiv, din sud-estul Europei);
întruneşte toate condiţiile de clasare în categoria A (conform normelor
europene de clasare pentru patrimoniul tehnic şi industrial); este clasată în
Lista monumentelor istorice (CS –
II-a-A-10949.02), în cadrul SITULUI „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina, cod
CS-II-a-A-10949)
- intră
sub protecţia Legii nr. 422/ 2001 republicată, privind protejarea monumentelor
istorice
- intră sub protecţia Legii nr. 6/ 2008 privind
regimul juridic al patrimoniului tehnic şi industrial
- conform
prevederilor legale, pentru tronsonul Oraviţa-Anina, Direcţia pentru Cultură
(actuala Direcţie de Cultură) şi Patrimoniu Naţional a judeţului Caraş-Severin
a întocmit şi înmînat Regionalei (Sucursalei) SNCFR Timişoara, Obligaţia de
folosinţă a monumentului istoric (documentul a fost întocmit în trei exemplare,
din care unul se păstrează în Arhiva Direcţiei de Cultură Caraş-Severin;
documentul a fost emis, înmînat şi semnat de cele două părţi în anul 2006)
e) Poate asigura transportul feroviar (marfă/persoane), mai
cu seamă în perspectiva reconsiderării fiabilităţii transportului feroviar
nepoluant în Europa de astăzi şi de mîine, ca legătură între punctul montan
Anina şi punctul de şes Iam (pe teritoriul României, cu perspective de
reconstrucţie a legăturii Iam-Jasenova, Republica Serbia);
f) Este parte a unui peisaj cultural, conform legislaţiei
europene în domeniu (inclusiv, are o valoare financiară în sine, asupra căreia
este de dorit să se solicite expertiza europeană care a determinat astfel de
valori pe continent [introduse în valoarea financiar-economică locală şi/sau
zonală]);
g) In
condiţii de funcţionare normală, întreţinerea tronsonului este mai puţin
costisitoare decît întreţinerea (şi, respectiv, modernizarea) legăturii rutiere
Oraviţa-Marila-Anina (DN57B);
j) In condiţii de exploatare
turistică, se încadrează şi poate fi promovată ca şi cale de acces în zona cu
obiectivul de importanţă mondială (Peştera cu oase – unde au fost identificate
rămăşiţele osteologice ale primului om european), precum şi a obiectivului de
importanţă europeană (Rezervaţia mulinologică Valea Rudăriei), la care,
evident, se adaugă elementele particulare de peisaj natural (Carstul bănăţean, Cascada
Biger ş.a.)
k) A fost inclusă în
propunerile privind STRATEGIA EUROPEANĂ A DUNĂRII, elaborate de către Direcţia
pentru Cultură şi Patrimoniul Naţional Caraş-Severin (2009) şi însuşite ca
atare la nivelul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional (cu denumirile
de la data respectivă) – pentru detalii,
vezi site-ul Direcţiei de Cultură Caraş-Severin (denumirea actuală): www.caras-severin.djc.ro
III. Decizii ce trebuiesc luate in vederea reabilitarii si functionarii
acesteia:
1.
Tronsonul de cale ferată nu necesită lucrari de reabilităre majora, ci doar
întreţinere şi reparaţii curente (inclusiv sub aspectul asigurării scurgerii/
evacuării apelor pluviale - la nivelul tunelurilor în primul rînd)
2.
Necesită operaţiuni de restaurare (în sensul specializat al termenului),
cu prioritate, staţiile de cale ferată Anina şi Gîrlişte, Depoul Oraviţa;
3. Necesită operaţiuni de
cosmetizare a zonelor de garare/ triaj (staţiile Anina şi, parţial, Oraviţa)
4. Întregul tronson necesită amenajarea de
locuri de popas şi vizitare (inclusiv pentru turismul fotografic/shoting
tourism), amenajarea de spaţii cu servicii publice în staţiile principale şi
sau (fostele) cantoane (inclusiv servicii sanitare şi de comunicare tip
Internet);
5. Staţiile Oraviţa şi Anina necesită
amenajarea punctelor de informare turistică rapidă şi eficientă (tip „chioşc”),
reabilitarea zonei de protecţie a lor (conform prevederilor Legii nr.
422/2001), constituirea de puncte de atracţie strict locale, în cadrul acestor
zone şi în imediata lor apropiere, cu activitate continuă (gen: minitîrguri cu
bunuri şi produse tradiţionale; stagiuni de muzică de fanfară, teatru stradal,
alte evenimente de cultură urban şi cultură rurală etc.)
IV. Cui trebuie sa
revina sarcina reabilitarii si administrarii?
Legea nr. 422/ 2001, art. 4,
precizeaza urmatoarele:
Alin.(1) - Monumentele istorice
aparţin fie domeniului public sau privat al statului, al judeţelor, oraşelor
sau comunelor, fie sunt proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice.
Alin.(2) - Monumentele
istorice proprietate publică a statului
sau a unităţilor administrativ-teritoriale sunt inalienabile, imprescriptibile şi
insesizabile; aceste monumente istorice pot fi date în administrare instituţiilor publice, pot fi
concesionate, date în folosinţă gratuit, instituţiilor de utilitate publică sau închiriate, în
condiţiile legii, cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
Alin. (3) - Monumentele
istorice aparţinând domeniului privat pot face obiectul circuitului civil în
condiţiile stabilite prin prezenta lege.
Rezulta ca trebuie stabilit:
- cine este proprietarul de drept al acestui tronson – care ARE CALITATEA de MONUMENT
ISTORIC;
In această calitate, tronsonul NU poate face obiectul
clasării în categoria „tronsoane neinteroperabile”, cu consecinţele ce derivă
din aceasta, decît dacă există vreun acord al Ministrului Culturii în acest
sens (sau alt tip de document emis de Ministerul Culturii în mod special pentru
astfel de tronsoane-monument istoric);
Se
considera oportună utilizarea prevederilor acestei legi în demersurile privind
destinul tronsonului Oraviţa-Anina, iar;
a) - dacă monumentul este proprietate publică (aparţine domeniului
public), atunci el se supune EXCLUSIV prevederilor Art. 4 (2) din Legea
422/2001 şi ca atare, STATULUI îi revine sarcina reabilitării (restaurării) şi,
respectiv, administrării lui.
b) - dacă monumentul aparţine
domeniului privat al statului, el se supune prevederilor Art. 4 (3)
În condiţiile în care
problema „închirierii” tronsoanelor neinteroperabile a făcut obiectul unei
Hotărîri de Guvern (H. G. 27/ 28.01.2005
– „Hotarare pentru aprobarea conditiilor de
inchiriere de catre Compania Nationala de Cai Ferate „CFR" – S.A. a unor
parti din infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a
acestora”, cu modificările ulterioare), este logică afirmaţia că STATUL este proprietarul
monumentului, ceea ce poate conduce la aplicarea corectă a prevederilor Art 4
(2) mai sus menţionat, în variantele:
1) la acest moment, monumentul este dat în administrarea Companiei
Naţionale de Căi Ferate „CFR” SA (ca instituţie publică).
Rezultă: Compania Naţionala de
Căi Ferate „CFR” SA NU POATE, în
condiţiile Legii 422/2001, proceda la alte operaţiuni
(concesionare/închiriere/dare în folosinţă gratuită), întrucît aceste
operaţiuni le poate iniţia numai proprietarul (Statul)
2) dacă respectiva companie
NU mai poate administra tronsonul, se
poate proceda la aplicarea prevederii privind concesionarea/darea în folosinţă
gratuit către instituţii de utilitate publică prin iniţierea unei (alte)
Hotărîri de Guvern conformă respectivelor prevederi.
În acest context intrebarea care se pune este:
-
EXISTĂ ÎN CARAŞ-SEVERIN VREO INSTITUŢIE DE UTILITATE PUBLICĂ pentru care
să se aplice prevederile anterior menţionate? Se poate constitui o astfel de
instituţie, la rigoare?
Dacă da, atunci demersurile pot
porni de la acest suport legal pentru iniţierea unei HG în favoarea respectivei
instituţii (prevederile privind calitatea profesională de a administra /utiliza
un tronson de cale ferată fiind imperative, este de analizat raportul între o
eventuală concesiune/ dare în folosinţă gratuită către o instituţie de utilitate
publică fără calitatea profesională de „operator” căi ferate şi dreptul
ulterior al acestei instituţii de a se asocia cu un operator în domeniu)
Dacă nu, se poate proceda la:
1.
identificarea unei astfel de instituţii din ţară
şi/sau din Uniunea Europeană, care ar putea deveni beneficiar al concesiunii
sau al dării în folosinţă gratuity
2. iniţierea unei HG privind închirierea tronsonului în condiţiile Legii nr. 422/ 2001.
DIN PUNCTUL DE VEDERE AL DEPOZANTILOR toate
demersurile TREBUIE să aibă în vedere şi unităţi din UNIUNEA EUROPEANĂ, care ar
putea fi interesate de acest tronson şi, evident, ar avea capacitatea
financiară de a-l administra (cu o strictă respectare a Legii 422/ 2001). Ca
atare, orice HG iniţiată, TREBUIE să prevadă această deschidere, ca soluţie în
raport cu incapacitatea proprietarului (şi administratorului) actual (i) de a
răspunde financiar şi logistic necesităţilor şi perspectivelor căii ferate
Oraviţa-Anina.
V. CONCLUZII:
De foarte mulți ani auzim vorbindu-se despre dezvoltarea locală şi
despre modernizarea localităţilor României! In tot acest timp am înțeles însă că nu se
poate realiza o dezvoltare durabilă dacă stabilirea priorităților strategice,
identificarea resurselor, a oportunităților, nu sunt un rezultat al unor analize
pornite din interiorul comunităților respective! Aceste comunități trebuie să poată
decide asupra modului în care vor folosi resursele de care beneficiază pentru
dezvoltarea economică și socială a zonei!
Faptul
că nu pot decide asupra folosirii acestor resurse reprezintă o problemă majoră
pentru toate comunitățile și
creează imposibilitatea aplicării unor strategii locale care să le pună în
valoare oportunitățile privind dezvoltarea!
Intreaga
Valea Aninei beneficiază de resurse naturale ce au stat la baza dezvoltării
acestei comunități o lungă perioadă, beneficiază de asemenea de forme de relief şi asociaţii vegetale care, pe lângă
frumuseţea peisagistică, au şi o importantă valoare ştiinţifică. Din acest
motiv, ele au fost puse sub ocrotirea
legii, fiind declarate rezervaţii naturale de tip forestier, mixt sau
speologic, ce fac parte din Parcul naţional Semenic - Cheile Caraşului! In
favoarea Aninei poate pleda întreaga ei istorie economică și socială.
Linia ferată Anina – Oraviţa aflată încă în stare de
funcţionare este în sine un punct de atracţie unic. Ea poate fi ultima verigă funcţională a unui complex industrial
grandios transformat în cel mai mare muzeu de istorie industrială la scara 1:1
din România.
Semeringul bănățean (cum mai este denumita calea ferata
Anina-Oravita) nu este o cale ferată oarecare! El reprezinta o componenta
importanta din istoria acestei zone economice! O istorie plină de succese ce au
făcut din acest colț de țară un adevărat
“El Dorado” care a atras ca un magnet meseriași din toate colțurile Europei!
In contextul strategiei UE pentru regiunea Dunării,
Semeringul Bănățean reprezintă mult mai mult decât o problemă
sentimentală! El poate fi chiar un
obiectiv strategic prin intermediul căruia se asigură cea mai ieftină legătură
cu Dunărea a agenților economici și a turiștilor interesați de zona Anina! In
viziunea UE, Dunărea reprezintă o locaţie ideală pentru amplasarea de hidrocentrale, un coridor de
transport paneuropean şi un adăpost
pentru cele mai rare specii din Europa.
Din România până în Germania, parcurgând peste 2 800 km, Dunărea a fost mereu o
atracţie turistică. În prezent, ea se află tot mai des în prim-planul croazierelor fluviale europene.
Strategia UE pentru regiunea Dunării va reuni organizaţiile de turism pentru a maximiza oportunităţile de
călătorie şi explorare, cuprinzând
diferite culturi, capitale, religii şi limbi. In condițiile reabilitării și reintroducerii în
circuitul economic, Semeringul bănățean se poate transforma într-un obiectiv extrem de
atractiv din punct de vedere turistic și, în același timp, într-o punte
de legătură între aceștia si superbele obiective turistice existente în
numeroasele rezervaţii naturale ce fac parte din Parcul Naţional Semenic -
Cheile Caraşului.
Transporturile fluviale au potenţialul de a răspunde la
intensificarea schimburilor comerciale din estul şi sud-estul Europei! Primul
pilon al Strategiei cuprinde acţiuni pentru conectarea macroregiunii, prin
îmbunătăţirea legăturilor de transport. Obiectivul principal al UE este de a
reuni în acest proiect toate părţile interesate şi autorităţile de la nivel
local, regional şi naţional. Strategia va contribui nu numai la conectarea
internă a macroregiunii, ci şi la
facilitarea accesului din exterior.
Transporturile multimodale sunt o sintagmă cheie: UE
doreşte să creeze o situaţie în care să
existe certitudinea serviciilor optime pentru transport. Proiectele din cadrul
strategiei Dunării includ extinderea axelor de căi ferate şi autostrăzi, precum şi măsuri de îmbunătăţire
a caracterului navigabil al Dunării.
Sunt planificate şi măsuri ce vizează
aeroporturile regionale şi porturile de la Dunăre.
Fără reabilitarea căii ferate Anina – Oravița se pierde o excelentă oportunitate de a conecta această
zonă la viitorul coridor de transport paneuropean! Rămânerea în afara acestui
coridor are ca efect mai puțini turiști europeni pentru Banatul de munte și un interes infinit mai scăzut al investitorilor!
Din această perspectivă este relevant faptul că o multinațională precum SC Globernica SA, interesată de exploatarea superioară a
masei lemnoase din zonă și de construcția unei uzine electrice pe bază de biomasă, își condiționează investiția de garanții privind menținerea în funcțiune a liniei ferate
Oravița-Anina,
pe care o consideră vitală pentru accesul la Dunăre și apoi pe piața UE a produselor
finite rezultate din procesul de producție. In aceste condiții, devine evident
faptul că progresul economic al zonei Anina devine imposibil de realizat și tot la fel de
evident se desprinde necesitatea reabilitării și reintroducerii în
circuitul economic al Semeringului Bănățean.
Pe viitor, administrarea poate rămâne în favoarea CN CFR
cu condiția creșterii gradului de responsabilitate față de acest obiectiv și față de importanța acestuia din punct
de vedere al dezvoltării economice în acest areal. În cazul în care CN CFR-ul
manifestă dezinteres faţă de nevoile locale, administrarea căii ferate trebuie
cedată gratis (așa cum a și primit-o, de altfel) către alte instituții interesate de aceste
aspecte! O posibilă asociere între consiliile locale Anina şi Oraviţa,
Consiliul Judeţean Caraş-Severin și chiar viitorul Consiliul Regional se poate implica cu
succes în administrarea şi punerea în valoare a căii ferate. În asociere pot fi
atrași
chiar și
parteneri interesați din domeniul privat. Acest tip de asociere poate deveni
astfel o soluție și pentru accesarea de fonduri europene!
Calea ferată Anina-Oravița este vitală pentru
promovarea turismului în zonă. Menținerea ei în stare de funcționare, în paralel
cu amenajarea muzeelor miniere, ar crea
contextul favorabil atât pentru dezvoltarea rapidă a turismului, cât și al altor activități economice, având în
vedere oportunitatea unui transport ieftin pe calea ferată și accesul către piețele europene pe
coridorul paneuropean asigurat de Dunăre!
Beneficiile funcționării acesteia se extind atât asupra
iubitorilor de turism care, prin intermediul acestui monument arhitectonic de
primă mână, au un acces mult mai facil către peisajele de o rară frumuseţe ce
fac parte din Parcul Naţional Semenic - Cheile Caraşului, cât și asupra agenților economici ce
prestează servicii turistice, consiliilor locale, care vor încasa taxe și impozite, iar pe de
altă parte vor reduce cheltuielile de asistență socială și, nu în ultimul rând,
asupra locuitorilor al căror grad de ocupare și nivel de trai vor
crește
odată cu dezvoltarea economică a zonei!
Indiferent cui îi aparține sarcina
reabilitării și administrării, este evident faptul că Semeringul Bănățean trebuie reintrodus
în circuitul economic! El este o șansă pe care nu avem dreptul să o ignorăm! Este șansa noastră de a face
dintr-o parte reprezentativă a Banatului de Munte un obiectiv pe care iubitorii
de turism sau investitorii de orice fel să nu-l poată ocoli! Este șansa noastră de a
munci și a
trăi mai bine! Este șansa noastră de a evita un sfârșit de istorie și de a pune pagini în
plus la minunata istorie a acestor locuri.
Oraviţa culturală, Anina industrială, calea ferată ce le
leagă şi împrejurimile minunate pot fi o ofertă interesantă şi elegantă pentru
publicul bănătean. În Timişoara şi nu numai sunt oameni dispuşi să plătească
pentru acest gen de turism. Se pare că Banatul montan e cel mai potrivit colţ
de tară pentru a începe aşa ceva. Primăriile Anina şi Oraviţa sunt mai
receptive ca oricând la aceste noi direcţii.
Modul cum s-ar putea trece la fapte ţine deja de
competeţele specialiştilor în management cultural, ale muzeografilor, ale
inginerilor de cale ferată, ale inginerilor pasionaţi de istoria tehnicii, ale
economiştilor care pot calcula praguri de rentabilitate, venituri încasate la
bugetul local, profitul unei pensiuni pe perioada unui festival sau într-un
sfârşit de săptămână de toamnă frumoasă.
Iată de ce
toti participantii la audierea publica organizata de Asociatia Pro Banatul de
Munte si-au exprimat convingerea că menţinerea în funcţiune, ba mai mult,
reabilitarea căii ferate istorice Oraviţa – Anina este un obiectiv esenţial
pentru dezvoltarea întregii zone a Banatului Montan.
Observatie :
Raportul sinteza al audierii publice va fi inaintat decidentilor politici
impreuna cu cele peste 7000 semnaturi in favoarea reabilitarii si
reintroducerii in circuitul economic a Semeringului Banatean, ce au fost
stranse intr-o campanie de aproximativ 7 zile !
In
continuare vom monitoriza foarte atent masura in care decidentii politici vor
tine cont de opinia cetatenilor exprimata in aceasta campanie si vom impulsion
ape toate caile obtinerea unei decizii administrative care sa respecte opinia
cetatenilor cu rpivire la aceasta situatie !
Resita
la: 10.10.2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu