- Anina (germană
Steierdorf-Anina, maghiară
Stájerlakanina) este un oraș în județul Caraș-Severin, Banat, România. Are
o populație de 7010 locuitori. Se situează în inima munților Aninei. Este un oras preponderent minier,
care s-a dezvoltat în jurul exploatărilor de huilă. În
perioada de după 1989, a înregistrat un puternic regres economic.
- Pe data de 14 ianuare 2006, in urma unei grave explozii ce a avut loc
în cadrul S.C. Miniera Banat S.A. Anina, la peste 1000 m adancime, guvernul
Romaniei a pus capăt anilor de expoatare miniera.
- In ciuda promisiunilor guvernamentale ce vorbeau despre proiecte de
ralansare economica a zonei si crearea de alternative viabile pentru preluarea
fortei de munca, nu sa intamplat nimic in acest sens. Saracia locuitorilor a
devenit un mod de viata iar singura solutie pentru supravietuire a constat in
migratia locuitorilor in alte zone din tara sau din Europa.
- Odata cu inchiderea minei au incetat si activitatile desfasurate pe
orizontala, respectiv transportul feroviar al materiei prime si a carbunelui pe
calea ferata Anina - Oravita - Bazias, trasnportul fluvial, transport auto,
comert, service minier, servicii, etc.
Cauzele acestei situatii:
-
Localitate monoindustrială cu încetarea activităţii principale –mineritul - din
2006;
-
Închiderea minei în 2006 a dus la disponibilizarea unui % important al populaţiei ocupate;
-
Incintele miniere sunt aflate într-o
stare avansată de degradare;
- Lipsa
unor agenţi economici strategici (de dimensiuni mari);
- Rata
şomajului foarte ridicată;
- Lipsa
concurenţei reale în domeniul atragerii
forţei de muncă calificată;
-
Nivelul scăzut de calificare al populaţiei;
-
Exodul tinerilor şi îmbătrânirea populaţiei (depopularea);
-
Numarul redus de investiţii locale;
- Lipsa
unităţilor bancare care sa asigure finantarea micilor intreprinzatori;
-
Iniţiative locale reduse din rândul populaţiei;
- Imposibilitatea
practicării activităţilor agricole;
- Interes
scăzut din partea agenţilor economici
faţă de problemele sociale din comunitatii;
- Lipsa unor
proiecte care sa angreneze comunitatea in dezvoltarea comunităţii;
- Slaba
dezvoltare a sectorului de servicii (chiar si cele publice);
-
Modificări legislative frecvente;
- Spaţii
de cazare şi servicii conexe, necesare
pentru ca turismul sa devina o alternativa economica viabila, insuficiente
şi slab dezvoltate
- Nu
există spaţii de agrement amenajate;
- Lipsa
potenţialilor investitori într-un domeniu nou precum turismul într-o fostă
localitate monoindustrială;
- Lipsa
personalului calificat în acest domeniu şi costuri ridicate pentru angajarea
lui din afara localităţii;
- Refractaritatea
la schimbare si persistenţa tradiţiilor într-un oraş monoindustrial, vechi de
mai bine de 200 de ani;
-
Posibilităţi reduse de angajare;
- Dezvoltarea
necorespunzătoare a turismului de nişă în zonă;
- Lipsa
unei politici privind acţiunile de conservare a obiectivelor turistice din zonă;
- Lipsa
unor materiale de promovare a oraşului
şi a împrejurimilor;
- Nivel
redus de educaţie a turiştilor în
vederea practicării Ecoturismului;
- Căi
de acces neamenajate spre obiectivele turistice;
-
Numărul redus de IMM-uri în domeniul turismului;
- Din punct de vedere al cooperarii teritoriale nu există încă nici o
localitate din UE înfrăţită cu oraşul Anina;
- Nu
sunt oficializate relaţiile bilaterale de colaborare între oraşul Anina şi
localităţile şi organizaţiile din Austria şi Germania;
- Politica banilor
cheltuiti pentru promovarea turismului printr-o sigla, respectiv frunza, pe
fondul lipsei de sustinere financiara a patrimoniului turistic, cultural,
istoric si natural, anuleaza orice
interes fata de aceste adevarate
monumente turistice care combina atat elemente de istorie industriala, traditii
si peisajele naturale superbe, cum este cazul Anina;
Consecintele nerozalvarii acestei situatii:
- cheltuieli cu asistenta
sociala foarte ridicate;
- precaritatea serviciilor de
educatie si sanatate;
- incapacitatea
de a face fata concurenţei, în atragerea investiţiilor,
facute de zonele cu profil asemănător;
- dezvoltarea
fenomenului migrationist, în special a
tinerilor, către
zone
mai dezvoltate economic;
- natalitate
în scădere şi scăderea populaţiei active;
- depopularea masiva ;
- probleme
sociale în creştere;
- imposibilitatea
platii serviciilor asigurate de administratia locala si
inchiderea unor societatilor ce asigura
aceste servicii;
- număr tot
mai mic de turişti care îşi petrec timpul în oraş si in
zonele limitrofe acestuia (din cauza
locurilor de cazare inadecvate
si a numarului redus al acestora);
- investiţii
reduse în activităţi iniţiere şi
dezvoltare a afacerilor în
domeniul Turismului;
- inchiderea
liniei ferate Oravita – Anina, cu potential turistic si
economic deosebit, situatie ce a-r reduce
mult interesul fata de
aceasta zona a Banatului Montan.
- etc.Solutii de rezolvare:
Relansarea vieţii
socio-economice şi dezvoltarea armonioasă a localităţii Anina este conditionata
de interventia ferma pentru creearea unor conditii favorabile obiectivului
respectiv:
Interventiile se poate face de la urmatoarele nivele de competenta:
1. Ministerul Transporturilor:
- Reabilitarea Caii ferate
Anina – Oravita si pastrarea acesteea in
circuitul turistic si economic;
- renovarea şi modernizarea gării CFR din
Anina.
2. Consiliul Judetean Caras Severin:
- Sprijinirea, cu
prioritate, a initiativelor private care au in vederea valorificarea superioara
a resurselor naturale, precum si folosirea liniei de cale ferata Oravita –
Anina pentru activitatile de transport proprii.
- Modernizarea drumurilor de
legătură cu toate localităţile componente şi aparţinătoare, precum şi către
obiective de interes turistic
- Reabilitarea şi modernizarea
drumului de legătură dintre Steierdorf
şi Marila inclusiv instalarea de parapeţi de protecţie şi a
semnalizării corespunzătoare;
- Valorificarea obiectivelor turistice naturale pentru activităţi
turistice: lacuri, peşteri, formaţiuni geologice, chei, cascade, mine, dar şi a
faunei şi florei specific locale (pliante,
centre de informare, amplasarea
unui mic muzeu botanic etc.).
- Reabilitarea
acceselor şi marcarea traseelor spre obiectivele turistice şi
parcurile naţionale din zona Anina;
- Infiinţarea
unui Muzeu al Mineritului.
3. Consiliul Local al orasului ANINA:
- Sprijinirea, cu
prioritate, a initiativelor private care au in vederea valorificarea superioara
a resurselor naturale, precum si folosirea liniei de cale ferata Oravita –
Anina pentru activitatile de transport proprii;
- Oferirea unor facilităţi sau
reduceri în vederea atragerii si dezvoltarii mediului de afaceri (reducerea
chiriilor, a concesiunilor, posibilitatea cumpararii spatiilor sau a
terenurilor la preturi atractive, întocmirea actelor necesare într-un timp cât
mai redus de către autorităţile locale
abilitate, etc.);
- Amenajarea, in parteneriat
cu Consiliul Judetean, corespunzătoare a drumurilor turistice şi a potecilor
spre lacul Buhui, Grota Buhui, Şaua
Cuptoare, Oraşul Nou, lacul Marghitaş şi a
altor obiective care pot constitui puncte de interes pentru turismul
cinegetic şi botanic din zonă.
- Reabilitarea obiectivelor
turistice de la nivelul localităţii
- Refacerea şi modernizarea
Ştrandului de la Anina;
- Concesionarea, vanzarea, in
vederea reabilitarii, spaţiilor de cazare existente şi atragerea în circuitul
turistic a unor clădiri în prezent neutilizate;
-
Dezvoltarea de parteneriate
transfrontaliere, găsirea de noi parteneri în domeniul economic - social
- cultural, în afara graniţelor României;
- Proiecte
comune, in parteneriate public privat, pentru renovarea şi restaurarea
clădirilor de patrimoniu şi a monumentelor;
-
Iniţierea unor programe turistice transfrontaliere cu parteneri din Serbia;
-
Realizarea unor acţiuni comune de promovare a activităţilor economice (târguri,
expoziţii, misiuni economice);
- Promovarea
oportunităţilor turistice existente şi
integrarea acestora în circuitul turistic naţional;
- Realizarea
şi editarea unui ghid turistic al oraşului Anina şi a zonelor învecinate care să conţină atât un scurt
istoric al localitatii, cât şi punctele de interes pentru turişti, atât
atracţii naturale, cât şi industriale sau aparţinătoare patrimoniului local;
4. CLDPS – Caras Severin, Inspectoratului Scolar
si AJOFM CS:
- Incurajarea obţinerii unui nivel cât mai
ridicat de instruire;
- Asigurarea unei concordanţe între oferta de
formare profesională oferită de sistemul de învăţământ şi cererea de competenţe
de pe piaţa forţei de muncă;
- Incurajarea constituirii de parteneriate între
sistemul educaţional şi mediul de afaceri în vederea asigurării condiţiilor
propice pentru instruirea practică a elevilor;
- Furnizarea de formare continua in activitati
de antreprenoriat, sau pentru alte activitati economice specifice zonei.
Solutii fezabile urgente:
-
Reabilitarea Caii ferate Anina – Oravita si pastrarea acesteea in circuitul
turistic si economic;
- renovarea şi modernizarea gării
CFR din Anina;
- Sprijinirea,
cu prioritate, a initiativelor private care au in vederea valorificarea
superioara a resurselor naturale, precum si folosirea liniei de cale ferata
Oravita – Anina pentru activitatile de transport proprii;
Motivatie:
Aceasta linie ferata este vitala pentru promovarea
turismului in zona. Mentinerea in stare de functionare a liniei ferate
Oravita – Anina, in paralel cu
amenajarea muzeelor miniere si cu dezvoltarea unor activitati economice
ce implica si transportul materiei prime si a produselor realizate pe calea
ferata respectiva , ar creea contextul favorabil dezvoltarii rapide a
turismului avand in vedere faptul ca factorul natural al reliefului este
favorabil acestei dezvoltarii.
In acest
moment exista un interes declarat si nedisimulat din partea unei societati
comerciale multinationale (Globernica SA) interesata de exploatarea superioara
a masei lemnoase din zona si de constructia unei uzine electrice pe baza de
biomasa! Dezvoltarea acestor investitii sunt conditionate de garantii privind
mentinerea in functiune a liniei ferate Oravita-Anina, necesare pentru
transportul materiei prime si a produselor finite rezultate din procesul de
productie.
Cantitatea de produse estimata a fi transportata
pe calea ferata de la Anina catre Oravita este de aprox 160000 tone /an
160000 : 253 zile lucratoare = 632 tone/zi
Pe langa
transportul de marfuri aceasta linie ferata deserveste si componenta turistica
a economiei ea servind in acest fel si la promovare a potentialului turistic
din zona! Prin introducerea liniei de cale ferata ORAVITA – ANINA in circuitul industrial
si turistic, se asigura si sustenabilitatea acesteia.
Actiuni de promovare avute in vedere:
1. Campanie strangere
semnaturi de sustinere:
Perioada: 20-23. 09. 2013
Locatii: ANINA; ORAVITA; RESITA
Intrebare: Sustii reabilitarea caii ferate Oravita – Anina si
pastrarea ei in circuitul economic?
2. Audiere publica:
Data: 27.09.2013
Locatia: Sala sedinte din Palatul Administrativ al Consilului Judetean CS.
Depunerea
depozitii scrise: incepand cu data de
15.08.2013 la adresa de email: filialacs@cartel-alfa.ro
Intrebari la care trebuie raspuns in cadrul
depozitiei:
1. Este nevoie de pastrarea in stare de functionare
a liniei ferate Oravita – Anina? De ce?
2. Cum poate aceasta cale ferata sa contribuie la dezvoltare economica si implicit la crearea de
locuri de munca?
3. Ce tip de decizii si competente sunt necesare
pentru reabilitarea si functionarea acesteea in conditii de siguranta a
circulatiei! Cine trebuie sa faca acest lucru?
4. Considerati functionarea caii ferate Oravita – Anina suficient de importanta
pentru o mobilizare a intregii structuri sociale din CS in vedera sustinerii
acestui deziderat?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu